Tämä työ on aiheuttanut mulle kovasti stressiä ja olen kovin kovin onnellinen, kun homma on viimein valmis. Yksikään aikaisempi tilaus ei ole ollut näin opettavainen. Mutta esitellään ensin lopputulos ja kerrotaan sitten niistä opetuksista...

1246298332_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tilaus oli siis seitsemän laukkua, 5 pienempää ja 2 isompaa. Pienet menee ihan peruslaukuiksi ja isommilla kannetaan ruokia.

1246298202_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ensin ajattelin laittaa kaikkiin eri väriset hihnat, mutta eihän niitä sitten ollut tarjolla sateenkaaren väreissä. Niinpä päädyin laittamaan kaikkiin eriväriset ketjut ja tikkaukset.

1246298243_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pienemmissä on ulkopuolla tällaiset taskut ja sisälläkin pussitasku.

1246298283_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Isompiin laitoin väliseinän ja irrotettavat, helposti pestävät sisäpussit. Näillä kun kannetaan ruokaa, niin aika usein jotain voi kaatua, näin saa puhdistaa helposti vain sisäpussin, eikä tarvi pestä koko laukkua.

Mutta ne opetukset:

A: Otan jatkossa tilauksen vastaan vain yhdeltä henkilöltä. Näitä oli tilaamassa kymmenen rouvaa ja sen seurauksena tein ensin ihan vääränlaiset ja jouduin paikkaamaan työtäni. Aluksi ymmärsin, että kantamukset ovat kevyet ja ulkonäkö tärkeämpi asia. Myös hinnan olin määrittänyt sen alkuperäisen "ei niissä kanneta kuin avaimia ja hanskaparia" perusteella. Kun sitten laukut palautettiin ja pyydetiin kovempaa pohjaa ja tukevia seiniä "kun niissä kannetaan aika painavia tavaroita", olin aika lailla ihmeissäni!! Mutta tietysti korjaan, kun pyydetään. Eli väärinkäsityksien välttämiseksi jatkossa yksi ihminen kertokoon, mitä halutaan.

B: Nyt tiedän, että työtilani ja koneeni eivät ole tehty tällaisten kovien ja kovetettujen asioiden ompelemiseen. Työpöytä meinasi ihan tosiaan loppua kesken, kun yritin saada noita isompia laukkuja koneen väliin. Joudun myös purkamaan ehkä tuhat saumaa, kun meni väkisin vinoon. Eihän tuollaista kylmälaukkua noin vain ohjailla paininjalan alla. Eli minun tiloissa ja koneilla voi tehdä vaatteita ja vaippoja, ehkä verhoja ja lakanoita. Mutta ei mitään, mistä voidaan mitata tilavuus.

C: Opettelen sanomaan joskus EI. Minun ei ole pakko ottaa kaikkia töitä, mitä tarjotaan. Jos on tarjolla hauskoja ja viihdyttäviä töitä tai vaativia, aikaavieviä ja hankalia, niin kai niistä saa sen hauskan valita!!?? Tokikaan en tätä tilausta ottaessa alusta asti ymmärtänyt, mitä asiakkaat haluaa ja oikeastaan siksi otin tämän. Mutta olenpa jatkossa viisaampi ja osaan kieltäytyä, jos vaikuttaa siltä, ettei onnistu suosiolla. En toki tarkoita, että tämä olis mulle jotenki kiusallaan tarjottu, hyvää hyvyyttään he varmaan mulle työn antoivat. Oma moka, etten tajunnut, kuinka iso homma on kyseessä.

Joka tapauksessa lopputulos tyydyttää minua. En tiedä vielä kelpaako asiakkaalle. Tämän parempaan en kuitenkaan pysty, jos ei kelpaa niin sitten pitää hankkia jostain muualta. Oon myös erittäin tyytyväinen, etten luovuttanu, vaikka välillä sitäki mietin. Sainpas onnistumisen ja opetuksen! Hyvä niin! 

Iltaisin oon ehtiny heiluttaa myös puikkoja ja nämä vien huomenna Helille Kanttiiniin. Yhden se saa valita itelleen. Ohje Novitan kesälehdestä -09 ja lanka ohjeen mukainen Rose Mohair

1246298383_img-d41d8cd98f00b204e9800998e